Model Railway Forum banner

Mijn eerste lay-out starten

474 views 23 replies 13 participants last post by  Rich  
#1 ·
Hallo allemaal,

Ik ben vrij nieuw in de modelspoorhobby. Ik ben ongeveer 7 maanden geleden begonnen met het verzamelen van spullen, en tot nu toe heb ik 3 locomotieven en een paar wagons.

Eerlijk gezegd voelt alles behoorlijk uitdagend.

Hier zijn enkele foto's van het baanplan dat ik heb samengesteld.

*Wat vinden jullie ervan? Ziet het er realistisch uit?

*Wat zou ik kunnen doen om het baanplan er realistischer uit te laten zien?

*Zou het zinvol zijn om nog een wissel toe te voegen?

*Voor de basis gebruik ik schuimplaten bovenop een tafel, denken jullie dat dat een goed idee is?

*Ik heb gekozen voor een lusplan omdat ik het leuk vind om de treinen soms rond te zien rijden. Maar ik heb gehoord dat punt-naar-punt-banen realistischer zouden zijn dan lussen. Hoe waar is dat, en hoe praktisch?

Alvast bedankt :)

Attachments

#2 ·
Goedemorgen en welkom op het forum.

Het lijkt erop dat je op weg bent en op de goede weg.
Regel 1 is van toepassing, wat betekent dat je doet wat je wilt.
Wat betreft het op een tafel zetten, gebruik je de tafel ook voor iets anders? Kun je alles erop laten staan en niet opruimen.
Als je een andere opkomst wilt en je hebt ruimte, ga ervoor.
Het is een bekend feit dat lussen het beste zijn. 😜
Het belangrijkste is dat je geniet van wat je doet en plezier hebt.

#3 · (Edited)
Welkom 3igAnt,
Je hebt er een heleboel plezier in gebouwd en hebt een duidelijk idee van wat je wilt doen. Er zijn hier genoeg behulpzame mensen, die bereid en deskundig zijn om je vragen te beantwoorden en ook erg vriendelijk zijn.

Ik heb gehoord dat punt-naar-punt-layouts realistischer zouden zijn dan lussen. Hoe waar is dat, en hoe praktisch?
Ik geef toe dat ik dat nog nooit heb gehoord [maar dat komt waarschijnlijk omdat ik gewoon nog nooit iemand ben tegengekomen die het zei.] Waar / niet?..... als ik naar modellen kijk die ik heb gezien, zien sommige er goed uit en een paar minder, maar ik kan me niet herinneren dat ik iets heb gezien dat lussen / punt-naar-punt realistischer maakt dan de andere. Ik heb in beide vormen geweldige modellen gezien, dus ik ben geneigd te geloven dat realistisch veel meer te maken heeft met wat de modelbouwer erin heeft gestoken. Slechts een punt van zicht, hoor.....

Beste wensen, ik kijk ernaar uit om meer te zien.

Julian

#5 ·
Hallo en welkom, hier noemen we ze end-to-end layouts en veel, maar niet allemaal, zijn gebaseerd op echte plaatsen en ze zorgen voor een realistischer uiterlijk voor de ruimte die ze innemen. Ik zou zeggen dat ze interessanter dan leuk zijn. Dat gezegd hebbende, wat je leuk vindt, is wat ertoe doet, anders wat zou het punt zijn en voor een eerste layout is proberen hoe je leert wat je tot nu toe hebt gedaan, ziet er goed uit. Maar wees gewaarschuwd, deze hobby kan verslavend zijn, je kunt er na een tijdje verveeld mee raken en dan iets meer of anders willen. Zeg het maar, geniet ervan. Jim

#6 ·
Hallo weer Ant,
Geweldig om te zien dat je nu je layout thread hebt opgezet en naar het lijkt al een heel goede start hebt gemaakt, ik kijk ernaar uit om toekomstige berichten te volgen.
Zoals al eerder is vermeld, is het Forum een zeer vriendelijke plek, met veel leden die altijd bereid zijn om vragen te proberen te beantwoorden / advies te geven of gewoon ideeën uit te wisselen, zoals ze zich voordoen - en dat zullen ze zeker doen ;)
Veel plezier en geniet ervan, er zijn veel verschillende manieren om verschillende delen van MR over het algemeen te doen, dus wees niet bang om te experimenteren om te zien welke het beste voor jou werkt; er zijn ook veel zeer nuttige video's beschikbaar van mensen zoals Charlie Bishop over zijn Chadwick Model Railway layout, en vele anderen.
Wat bedrading en elektriciteit betreft, kun je niets verkeerd doen met de site van Brian Lambert, inclusief nuttige downloadbare handleidingen.
Groeten voor nu, Norm